En muista, mikä romaani olisi tarjoillut näin paljon. Siitä on aikaa. Haruki Murakamin romaanissa Kafka rannalla (suom. Juhani Lindholm) on paljon samankaltaisia elementtejä kuin Olga Togarczukin romaaneissa, joista olen kirjoittanut täällä ja täällä.

Tämmöiset kertomukset ovat kuin isoja tillipuntteja jotka on kannettu kotiin, juuri sateen jälkeen. Tietty tuoksu täyttää koko kodin. Pienet pisarat heijaavat itseänsä tillin vihreissä rönsyissä ja väkevänmakea tumma tuoksu tuntuu, unissa ja sydämen nivusissa asti.

Olen lukenut tätä reilu kuusisataa sivuista romaania itselleni aivan uudella tavalla. Olen lukenut luvun, ja sitten vain ollut, tehnyt muuta, ja antanut romaanin maailman kulkea mukanani. Olen antanut aineen vaikuttaa, ja antanut sen avata mieleen paketoituja pahvilaatikoita, kuten runous tai musiikki sen tekevät. Tästä romaanista virtaa ihmeellisiä asioita enkä suosittele sitä laisinkaan kyynisille nihilisteille, enkä heille jotka uskovat että mielikuvitus on jotenkin irreaalista, epärationaalista.

Olen kaivanut erään laatikon hiljaisuuteen vaipuneesta maailmasta pieniä tarralappuja, joita olen kiinnittänyt kirjan sivuille. Joskus, kauan sitten, kun oli luettava opiskelusuoritusmielessä jokin kirja, ostin ne. Ehkä niitä tarvitaan vielä joskus, ajattelin silloin, ja laitoin ne siksi talteen. Eikä tunnu lainkaan siltä, tätä romaania lukiessa, että juoksisin pitkää matkaa. Suorittaisin jotakin. Kuljen sitä, olen kulkenut, ihan kaikessa rauhassa. Täynnä täyttä lukuiloa.

Olen kirjoittanut ylös vain yksittäisiä sanoja:
Taiteilijuus, KIRJASTO, metaforat (kuten: taivaalta voi sataa kissoja ja koiria), ontot ihmiset, vastuu, etuliite-ihmiset, identiteetti, asioiden nimeäminen, teknologia, MUSIIKKI, unet, tajunta, uni ja valve, mytologiat, raja, toivo, rakkaus, ystävyys, hereillä oleminen, havahtuminen, muutos.

Ja yhden lauseen, joka ei ole kirjasta:
Todellisuutta ei voi määritellä, emme voi tietää toistemme unista ja silti, näemme niitä.

(kirjoitan näiden pohjalta vielä jotain tästä lukukokemuksestani, tästä kirjasta)

